Voeding & wetenschap

June 16, 2022

Is honing beter dan suiker?

Bron: Holland & Barrett

Je hebt het misschien al eens voorbij zien komen: “Honing is veel gezonder dan suiker”. 
Is honing dan geen suiker? Wel, laten we samen eens de feiten bekijken.

De samenstelling

We zullen eerst eens starten met de voedingswaarden van beide zoetigheden te bestuderen. 

Kristalsuiker

De voedingswaarden van kristalsuiker zijn heel simpel. Het bestaat voor bijna 100% uit suiker. Zoals de term uiteraard zelf ook zegt. Daarnaast zitten er ook een aantal mineralen in (kalium, ijzer, jodium en selenium). 

Honing

De voedingswaarden van honing zijn iets uitgebreider. Honing bestaat voor 80% uit suiker. Daarnaast zit er voornamelijk water in. Hierdoor is honing dan ook vloeibaar. Vezels en eiwitten zijn eveneens terug te vinden in honing maar slechts in zeer lage hoeveelheden.  En tenslotte bevat honing in tegenstelling tot suiker wat meer mineralen en ook vitaminen.  Voor zij die de exacte inhoud willen kennen, gaat het om natrium, kalium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer en zink. Alsook vitamine B2, B3 en B6 en vitamine C.

Je zou nu kunnen concluderen: “Ah, maar dan is honing toch duidelijk gezonder?”. Wel nee, niet direct…

Denk er maar eens bij na hoeveel suiker of honing je gebruikt, nooit echt super veel. Dus dit verschil in voedingswaarden (dat momenteel weergeven is per 100g) ga je niet gemakkelijk ervaren in de hoeveelheden die je wel gebruikt. Je moet al hele grote hoeveelheden honing gaan eten om de gezondheidswinst van die vitaminen en mineralen eruit te halen. En dat is uiteraard ook niet optimaal.

Bron: Sport.nl

Natuurlijker?

Het is uiteraard zo dat honing een natuurlijk product is. Het wordt namelijk gemaakt door bijen. Maar kristalsuiker komt uiteindelijk ook uit de natuur. Uit suikerbiet om precies te zijn. 

Conclusie

Honing is dus in feite wel gewoon suiker. Als je graag eens iets van honing of suiker toevoegt, dan kan je best kiezen voor degene die je het lekkerst vind. Variëren is steeds een goed idee om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen.


Leave a Reply

Your email address will not be published.